Παρασκευή, 10 Αυγούστου 2012

"Ελευθερία"... η πιο όμορφη λέξη

Η λέξη "ἐλευθερία" προκύπτει "παρά τό ἐλεύθειν ὅπου ἐρᾶ τίς", δηλαδή "από το να πηγαίνει κάποιος εκεί όπου αγαπάει/επιθυμεί".
(ἐλεύθω= ἐρχομαι, πορεύομαι +  ἐρῶ= αγαπώ -> ἔρως).


"Ελευθερία" λοιπόν δεν είναι, σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξεως, το να μην είσαι σκλάβος ή δούλος, αλλά το να πράττεις εν γένει σύμφωνα με ό,τι σου γεννά έρωτα στην ψυχή σου...
Δεν αρκεί επομένως να μην είσαι υπόδουλος για να είσαι ελεύθερος. Πρέπει να βαδίζεις σύμφωνα με ό,τι έρωτα σου προκαλεί, δηλαδή σε ενθουσιάζει, ταράζει την ψυχή σου, σε οδηγεί στην δημιουργία και στην υπέρβαση, σε συγκλονίζει... Ζώντας μία ζωή ρουτίνας και ημιμέτρων, ελεύθερος δεν είσαι...
Πόρισμα: η ελληνική γλώσσα κρύβει νοήματα και έχει και φιλοσοφικό υπόβαθρο...


Ελένη Ωρείθυια Κουλιζάκη

7 σχόλια:

  1. Λες και βγήκε απο το στόμα του Δ. Λιαντίνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συγχαρητήρια! Συνέχισε έτσι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αν ήμουν άζυγος Ελένης και νεώτερος, θα Σου έδινα ένα παράδειγμα ελευθερίας, εκφράζοντας τον έρωτά μου, έξοχη Ελένη…
    Με σεβασμό,
    Φίλαργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ελευθερία είναι και κάτι άλλο ακόμη, νομίζω το να υπερβαίνει κανείς κι αυτό που επιθυμεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Άλλο το πάθος άλλο το εράν. Το πάθος κυριαρχεί πάνω σου και έχεις εξάρτηση από το αντικείμενό του ενώ το ερατόν το επιλέγεις. Αυτό είναι το νόημα της ελευθερίας. Η ελεύθερη επιλογή διά του λόγου. Ο ερών χαίρεται να προσφέρει ανιδιοτελώς στο ερατόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν αναφέρω κάπου την λέξη "πάθος", ούτε το παραθέτω ως κίνητρο για το ταξίδι προς την ελευθερία. Προφανώς και το πάθος προκαλεί εξάρτηση και υποδούλωση... Πολύ ωραία, ωστόσο, η επεξήγηση και συμφωνώ απολύτως. Ευχαριστώ για την υπέροχη επισήμανση.

      Διαγραφή
  6. Το ότι νοιώθουμε ένα αίσθημα ελευθερίας μέσα μας, τούτο μόνο, δεν σημαίνει ακριβώς, ότι θεμελιώνεται η ελευθερία εντός μας. Οι τρόποι που εκδηλώνεται η αναγκαιότητά μας-όπως για παράδειγμα το φαινόμενο της εκλογής-δίνουν αρκετή λαβή για να αισθανόμαστε το αίσθημα της ελευθερίας. Αυτό δεν σημαίνει πάντως ότι την έχουμε. Το ζήτημα είναι, πόση συνείδηση έχουμε για το σημαίνειν όλων αυτών των λειτουργιών. Η έννοια της ελευθερίας χρειάζεται μια πολύ προσεκτική ανάλυση. Αυτό που είναι μεγάλο και τεράστιο μέσα στον άνθρωπο, είναι η δύναμη της Ανάγκης, που τον συνιστά.

    Η Ύπαρξη(υπόσταση), είναι ουσιωδώς ανάγκη και όχι ελευθερία. Ελευθερία υπάρχει μόνο επειδή η έννοια του ανθρώπου και η Ανάγκη αποτελούν ουσιαστική ταυτότητα, επειδή η καθορίζουσα αρχή και η καθοριζόμενη είναι ένα και το ίδιο Όν. Μ’ αυτήν την έννοια, δεν χρησιμεύει πια να μιλάμε για ελευθερία. Η παραίσθηση της ελευθερίας, οφείλεται στην καθυστέρηση της συνειδητοποίησης του αναγκαίου, από μέρους της εξωτερικής προσωπικότητας του ανθρώπου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή